Opslagmedia

Terug naar Windows Verkenner.

Op een computer kunnen we heel wat gegevens verwerken en bewaren. Dit wordt allemaal opgeslagen op de harde schijf van de computer.

Deze harde schijf is niet oneindig en kan dus ook vol raken. Soms willen we ook om veiligheidsredenen bestanden elders opslaan. Dit kan bijvoorbeeld wanneer we belangrijke documenten niet kwijt willen raken.

Hiervoor zijn echter oplossingen op de markt. We kunnen een extra harde schijf in de pc (laten) installeren, of via een kabel met de pc verbinden. Dit heet dan een externe harde schijf. We kunnen gegevens van cd’s lezen, of erop ‘branden’. Ook zijn er memory-sticks (letterlijk: ‘geheugenstok’). Dit zijn kleine, draagbare harde schijfjes. Op deze media kunnen we extra gegevens bewaren en overal meenemen

Opslagmedia gebruiken

Wanneer we een cd-rom in het cd-rom station leggen, of een memory-stick aansluiten op de computer, krijgen we na enkele seconden het venstertje hieronder op ons scherm. Dit wil zeggen dat de computer gemerkt heeft dat een opslagmedium is aangesloten.

De computer gaat ook onmiddellijk enkele suggesties doen omtrent de inhoud van het medium. Wanneer er bijvoorbeeld muziek op de memory-stick staat, dan zal de computer voorstellen deze af te spelen met een muziekprogramma als Windows Media Player of iTunes.

vynjex.png

Als we op een ander moment de inhoud op de cd of stick nodig hebben, en deze zit al in de computer, dan kunnen we de cd of stick gaan zoeken met Verkenner.

Opslagmedia zoals cd’s en sticks worden altijd in de map ‘Deze computer’ geplaatst, waar ook de harde schijf te vinden is.
Dit kunnen we goed zien in de mappenstructuur in Verkenner. We hebben de map ‘Deze computer’ uitgeklapt. Daaronder zien we o.a. de harde schijf (“Lokaal station (C:)”) en de stick (“Verwisselbare schijf (F:)”)

3312877.png

Werken met cd’s, memory-sticks, extra harde schijven en allerlei dergelijke randapparatuur kan volgens dezelfde stappen die we reeds bij Verkenner zagen. (Zie pagina’s 14 t.e.m. 19)

Let wel dat we niet met alle media dezelfde bewerkingen kunnen uitvoeren. Van op een cd kunnen we bijvoorbeeld vaak niet kopiëren of plakken. Op een memory-stick kan dit wel. Elke vorm van opslagaparaat heeft zo zijn voor– en nadelen.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License